حق الناس

حق الناس آنچنان مهم است که در شب عاشورا امام حسین(ع) یاران خود را جمع نمود و به آنها فرمودند:اگر حق الناسی به گردنتان هست بروید .

ما را الان چه شده که امام حسین(ع) را سردار نذری میبنیم و یادمان رفته که حق مردم چنان مهم است که شب عاشورا امام حسین(ع) به یارانشان گفتند هر فردی که من بیعتم را برداشتم از

او یک فرشته بود

فکر کنم سالهای دهه 80 بود که سریالی از تلویزیون در ایام ماه مبارک رمضان پخش شد بنام او یک فرشته بود.

حالا قصدم نقد این فیلم نیست چرا که سوادش را ندارم . البته اینروزها مد شده که طرف با اینکه در مورد موضوعی سواد کافی هم ندارد نظر می دهد!!!!!.

کلا این سریال در مورد فرشته ای بود که از بارگاه الهی رانده شده و قسم یاد کرده به انحراف ساخته های معبودش یعنی خدا .

حالا چرا به او که پر از تلبیس است شیطان می گویند در حوصله اینجا نیست .

اما نباید از یاد برد که ابلیس فرشته ای مقرب بوده و بدلیل عدم سجده انسان از بارگاه الهی رانده شده و قسم یاد کرده نوع بشر را به بیراهه می کشد .

حالا قصدم از این مقاله بیان صرف رانده شدن شیطان نیست ولی نباید از یاد برد که او یک فرشته بود .

فکر کنم در سوره هود است در قرآن کریم چند فرشته در خانه حضرت ابراهیم می آیند که قوم لوط را می خواهند از بین ببرند اینجا می توان به جنگ خدا و ابلیس پی برد که قوم لوط و همسر خود لوط به ابلیس لبیک گفته و سخن او را اجابت می کردند .که فرمان الهی در رسید و سنگ هایی از آسمان بارید .

پس قبول کنیم که حتی یک فرشته مقرب می تواند اشتباه کند . اشتباهی بزرگ .

پس من و شما خیلی خیلی باید بفکر خودمان باشیم چرا که او یک فرشته بود اما من و شما انسانیم و خطاکار.

هجرت ...

تمام حرکات و اتفاقات عظیم در تاریخ با هجرت خو گرفته اند در یک جایی خواندم هجرت صرفاً بار سفر بستن نیست . شاید باید از افکارمان هجرت کنیم .

آنهایی که کمی اطلاع دارم حضرت ابراهیم (ع) هست ، پیامبر اکرم(ص) امام حسین (ع) و... یعنی هجرت رفتن و نه ماندن ، شروعی بوده و آغازی بدون خسته شدن .

مثلا چندی پیش مقاله ای بود در مورد سفر حضرت ابراهیم (ع) که هجرت کرد از شهرش خواندم ، در این هجرت مشکلات بسیاری شاید سد راه شدند ولی نشد که از هجرت دست بکشد .

یا مثالی دیگر ، آب مایه زلالی است ولی اگر بماند دیگر  مایه زلالی نیست .

به هر حال این جمله در خاطرم می آید اگر از درب برانید از پنجره اگر از پنجره راندید سوراخ کلید ولی باید رفت هجرت کرد .

سادگی و حماقت

احتمالاً فیلم محمد رسوال ا... (ص) یا پیامبر را دیده اید .

یک سکانسی هست که مسلمانان برای دوری از کفار می روند حبشه که با سرپرستی جعفر نزد پادشاه حبشه می روند که یکی از کفار مکه نزد پادشاه حبشه می آید و پیروان دین اسلام را یاغی معرفی می کند و آشوبگر که مخل نظم اجتماعند!!! .

پادشاه حبشه پس از شنیدن صحبتهای هر طرف با چوبدستی دستش روی گرد و غبار زمین یک خط باریک می کشد و میگوید بین دین ما(مسیحیت) و اسلام به اندازه همین خط باریک فاصله هست .

 

الان می شود گفت بین سادگی و حماقت هم همینقدر فاصله هست . آدمهای ساده آدمهاییند که انسان بودن را فهمیده اند و می کوشند برای ساختن بیشتر خود اما آدمهایی که خود را زرنگ هم میدانند احمقی بیش نیستند .

این جهان کوه است و ...

نمی دانم رشته تحصیلی شما چه بوده ، ولی در فیزیک مکانیک وقتی قوانین نیوتن (قانون سوم نیوتن - هر کنشی واکنشی دارد در خلاف جهت کنش با همان مقدار نیرو)بازگو می شود خیلی یاد این شعر می افتم:این جهان کوه است و فعل ما ندا، سوی ما آید نداها را صدا

حالا یک عده میگویند نامش کارما هست یعنی جزای کاری کردی یک قسمتش در همین دنیاست .

ولی حالا قانون سوم نیوتن باشد ، کارما و ...خوبی کنیم که ندایی از سمت کوهی که دنیا است و بازتابشی ار اعمال ماست خوبی به سمتمان جاری شود .